MYO’LARININ TARİHÇESİ
Bugünkü Teknik Öğretim okullarının çekirdeğini oluşturan kurumlar 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren açılmaya başlanmıştır.
Türkiye’de ilk kez 1943-1944 öğretim yılından itibaren Tekniker okulları açılmaya başlamış, planlı ve düzenli şekilde teknikerlik eğitimine ise 1953 yılından itibaren geçilmiştir.
1962 yılında Türkiye'de 22 akşam, 4 gündüz eğitimi olmak üzere tekniker okullarında 3700 öğrenci öğrenim görmekte idi. 1965 yılında İstanbul'da (gece) ve Ankara'da (gündüz ve gece) açılan tekniker okullarının katılımı ile 1967 yılına gelinmiştir. İstenilmeyen bir takım üzücü olaylar nedeni ile 1967 yılında tekniker eğitimine. 1972 yılında ise yüksek tekniker eğitimine son verilmiştir.
1974-1975 öğrenim yılından itibaren Milli Eğitim Bakanlığına ve YAY-KUR'a bağlı olarak 45 Yüksekokul açılmış, 1979 yılında 45'i Meslek Yüksekokulu olmak üzere Tekniker okullarının sayısı 59'a yükseltilmiştir.
1982 yılında Meslek Yüksekokulları 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda tanımlanarak üniversitelere bağlanmıştır. 1982 yılından Üniversitelere devredilen Meslek Yüksekokulu sayısı 44'tür.
Meslek Yüksekokullarının teknik programlarından mezun öğrencilere tekniker, sosyal programlarından mezun olanlara ise meslek elemanı ünvanı verilmektedir.
Endüstrinin ihtiyaç duyduğu tekniker ve meslek elemanlarını gelişmiş ülke standart ve kalitesinde yetiştirmek üzere 16 Nisan 1984 yılında YÖK-Dünya Bankası I .Endüstriyel Eğitim Proje anlaşması imzalanmıştır. Projenin başlangıç tarihi: 13 Mayıs 1985 Projenin bitiş tarihi: 13 Kasım 1989’dur.
Proje maliyeti: 32.7 Mil- yon US$, Dünya Bankası, 7.51 Milyon US$, T.C. Hükümeti
Toplam maliyeti: 37.8 Mil- yon US$ 22.4 Milyon dolar teçhizat alımında, kalan kısım ise danışmanlık hizmetlerinde ve öğretim elemanı yetiştirilmesinde kullanılmıştır. 123 öğretim elemanı 9 ay süreli, 76 öğretim elemanı ise 3 ay süreli olarak ABD ve İngiltere'de Meslek
Yüksekokulları için özel olarak eğitilmişlerdir.
I. Yök.Dünya Bankası Endüstriyel Eğitim Projesi ile Çankırı, Kırıkkale, Düzce, İstanbul (Avcılar), İzmir (Buca), Konya, Malatya, İskenderun Meslek Yüksekokulları kapsama alınmıştır.
Proje Meslek Yüksekokullarına son derece modern atölye ve laboratuvarlar kurulmuş, ülke ihtiyaçlarına uygun yeni programlar açılmıştır. I. Projeden olumlu sonuçlar elde edilmiştir.
II. Yök.Dünya Bankası Endüstriyel Eğitim Projesi ise 20 Meslek Yüksekokulu ve 4 Eğitim Fakültesini gelişmiş ülke standart ve kalitesinde
elemanları yetiştirmek üzere desteklemek üzere 08 Nisan 1989 tarihinde Dünya Bankası ile ikinci anlaşma imzalanmıştır.
Projenin başlangıç tarihi: 13 Kasım 1989
Projenin bitiş tarihi: 31 Aralık 1997
Proje maliyeti: 110 Milyon $. Dünya Bankası, 50 Milyon $. T.C. Hükümeti
Toplam maliyeti: 160 Milyon $
78.6 Milyon $, makine, teçhizat ve kitap alımında kalan kısım ise danışmanlık hizmetleri, yurt dışında ve içinde öğretim elemanı eğitimi için kullanılmaktadır.
Proje Meslek Yüksekokulları: Antalya, Bilecik, Erzincan, Sivas, Mersin, Osmaniye, Batman, Şanlıurfa, Ege, Kayseri, Elazığ, Alaplı, Ordu, Rize, Amasya. Gaziantep, Kahramanmaraş, Tekirdağ, Balıkesir, Bursa, Kocaeli
Proje Fakülteleri: Gazi Teknik Eğitim, Fırat Teknik Eğitim, Marmara Teknik Eğitim ve Gazi Mesleki Eğitim Fakülteleri
İngiltere ve A.B.D.'de 533 öğretim elemanı 9 ay, 7 ay ve 3 aylık sürelerle eğitilmişlerdir.
1997 yılına gelindiğinde Meslek Yüksek okullarının sayısı 400 civarındadır.
Günümüzde ise;
MESLEK YÜKSEK OKULU SAYISI*
STATÜ | MYO (Öğr. Var) | MYO (Öğr. Yok) | ARA TOPLAM | DİĞER M.Y.O. | TOPLAM | |
POLİS | T.S.K. | |||||
Devlet Üniv. | 518 | 114 | 632 | 23 | 6 | 661 |
Vakıf Üniv. | 29 | 8 | 37 |
| 37 | |
Vakıf | 2 | 4 | 6 | 6 | ||
Toplam | 549 | 126 | 675 | 29 | 704 |
*Ö.S.Y.M. 2007-2008 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri
MESLEK YÜKSEK OKULU BÖLÜM VE PROGRAMLARI
BÖLÜM | PROGRAM SAYISI |
İktisadi ve İdari Programlar | 57 |
Teknik Programlar | 160 |
Toplam | 217 |